DigiD

Uw eigen inlogcode voor de hele overheid.

Wat is DigiD?

DigiD (spreek uit: 'Die-gie-dee') staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren. Op aanvraag ontvangt u van DigiD hiervoor een inlogcode (een gebruikersnaam met wachtwoord). Voortaan kunt u met één inlogcode terecht bij elektronische diensten van steeds meer overheidsinstellingen.

Zeker zakendoen met de overheid

In toenemende mate kunt u via internet zakendoen met overheidsinstellingen. Denk aan gemeenten die inwoners de gelegenheid geven om via het internet een uittreksel aan te vragen, of aan de Belastingdienst, die de mogelijkheid biedt om de jaarlijkse aangifte online af te handelen. Meestal wisselt u bij deze diensten vertrouwelijke gegevens uit. Om ervoor te zorgen dat die gegevens alleen met u worden uitgewisseld, willen overheidsinstellingen zeker weten dat u ook echt bent wie u beweert te zijn. Anders gezegd: overheidsinstellingen willen uw identiteit kunnen verifiëren. Zo voorkomen ze dat anderen namens u kunnen handelen.

In drie stappen uw eigen inlogcode

Voor het verkrijgen van uw eigen inlogcode, hoeft u zich maar één keer aan te melden. Dat gaat eenvoudig:

Stap 1: Ga naar de website www.DigiD.nl en klik op 'DigiD aanvragen'.

Stap 2: Vul vervolgens uw burgerservicenummer, geboortedatum, postcode en huisnummer in. U kiest zelf een gebruikersnaam met wachtwoord. DigiD stuurt dan per post een persoonlijke activeringscode naar het (huis)adres zoals dat bekend is bij uw gemeente.

Stap 3: Ga naar de website www.DigiD.nl en klik op 'code invoeren'. Vul de activeringscode samen met uw gebruikersnaam met wachtwoord in om uw registratie te activeren. U bevestigt nogmaals uw wachtwoord, of u kiest een nieuw wachtwoord, waarmee u voortaan gebruik kunt maken van een groeiend aantal elektronische overheidsdiensten.

Invullen en zakendoen

Hoe gebruikt u uw inlogcode als u uw registratie hebt geactiveerd? Stel, u vraagt elektronisch een uittreksel aan via de website van de gemeente. Er verschijnt dan een DigiD-aanvraagscherm waarop u uw inlogcode (gebruikersnaam met wachtwoord) invoert. Kloppen de gegevens, dan kunt u de aanvraag verder indienen. Op dezelfde manier, met dezelfde inlogcode, krijgt u toegang tot de elektronische diensten van andere overheidsinstellingen. Dit is het grote voordeel van DigiD: u hoeft niet langer verschillende inlogcodes te onthouden, maar u kunt met uw eigen inlogcode bij steeds meer overheidsinstellingen terecht.

Meer informatie?

Voor meer informatie over DigiD kunt u terecht op de website van DigiD.