Gemeentelijke belastingen

Eind januari ontvangt u de gecombineerde aanslag voor de gemeentelijke belastingen. Dat is een maand eerder dan voorgaande jaren. De gecombineerde aanslag bestaat uit: de onroerendezaakbelasting, de rioolheffing en afvalstoffenheffing. Dit jaar voor het eerst staat ook de eindafrekening voor het restafval van 2024 op de gecombineerde aanslag.

Gecombineerde aanslag met eindafrekening afvalstoffenheffing

Voorgaande jaren werd de gecombineerde aanslag voor de gemeentelijke belastingen eind februari verzonden. Dit jaar is dat een maand eerder omdat hierin ook de eindafrekening van de afvalstoffenheffing over vorig jaar is meegenomen. Het voordeel daarvan is dat inwoners nu alle gemeentelijke lasten op de gecombineerde aanslag in 10 maandelijkse termijnen kunnen betalen.

Stijging afvalstoffenheffing en rioolheffing

De gecombineerde aanslag voor eigenaren en huurders is dit jaar hoger. Dat komt door de stijging van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De gemeenteraad heeft bij de behandeling van de begroting 2025 bepaald dat de afvalstoffenheffing en rioolheffing de kosten moeten dekken die de gemeente daarvoor maakt. Tot nu toe was dat niet het geval en betaalden inwoners minder. Om de heffingen wel kostendekkend te maken, moeten inwoners rekening houden met een stijging van zo’n 12%. Het totaalbedrag op de aanslag is daarom hoger dan andere jaren. Dit staat los van een eventuele stijging van de WOZ-waarde.

WOZ-waarde gemiddeld niet veel hoger

Op de belastingaanslag staat de waarde van uw eigendom. Dit noemen we de WOZ-waarde (waardering onroerende zaken). Elk jaar wordt de WOZ-waarde opnieuw vastgesteld. Daarvoor wordt iedere woning elk jaar opnieuw getaxeerd. Hoewel de verkoopprijzen van woningen het afgelopen jaar weer fors zijn gestegen, wordt de WOZ-waarde dit jaar gemiddeld niet veel hoger. Dat komt omdat wordt gekeken naar de marktwaarde van de woning op 1 januari van het jaar ervoor. Het te betalen bedrag aan OZB (onroerendezaakbelasting) zal dit jaar gemiddeld 2% hoger zijn dan vorig jaar.

Denkt u dat de WOZ-waarde van uw huis niet klopt?

Neem dan contact met op ons op. We willen - net als u - dat de WOZ-waarde goed is. Heeft u twijfels? De taxateur gaat er dan samen met u naar kijken. Is de taxateur het met u eens, dan verlagen we de WOZ-waarde. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u alsnog bezwaar maken. Op www.steenwijkerland.nl/belastingen leest u hoe u gratis bezwaar kunt maken. We raden u af om hiervoor een ‘no cure no pay’ bureau in te schakelen. Dat zijn bureaus die aanbieden u te helpen bij het maken van bezwaar. De bezwaarprocedure blijft hetzelfde, maar de bureaus willen een proceskostenvergoeding. Daarnaast is de kans op een succesvol bezwaar kleiner en de afwikkeling duurt aanzienlijk langer. Inwoners die via een ‘no cure no pay’ bureau succesvol bezwaar maken tegen WOZ- beschikkingen, krijgen de proceskostenvergoeding rechtstreeks uitbetaald. De inwoner moet vervolgens de vergoeding overmaken naar het ‘no cure no pay’ bureau. Wilt u hier meer over weten? Bel ons gerust.

Meer informatie

Op de achterkant van de aanslag leest u hoe u kunt betalen, bezwaar kunt maken of kwijtschelding aan kunt vragen. Bij de aanslag zit ook een folder. Daarin vertellen we u meer over de verschillende belastingen. Alle informatie is ook terug te vinden op onze website www.steenwijkerland.nl/belastingen.

Heeft u vragen?

U kunt het team Belastingen bellen via telefoonnummer 14 0521. Of stuur een e-mail naar belastingen@steenwijkerland.nl.

Langskomen zonder afspraak

U kunt ook langskomen op het gemeentehuis. Dit kan zonder afspraak. De medewerkers van het team Belastingen zijn aanwezig op:

  • dinsdag 11 en 18 februari 2025 van 13.00 - 16.00 uur
  • donderdag 13 en 20 februari 2025 van 16.00 - 19.00 uur

We helpen u graag verder.

Kunt u het bedrag op de aanslag niet betalen?

Heeft u een laag inkomen en weinig of geen vermogen? Vraag dan kwijtschelding aan voor gemeentelijke belastingen.

U kunt kwijtschelding aanvragen voor:

  • Onroerendezaakbelasting
  • Rioolheffing
  • Afvalstoffenheffing

Hoe regelt u dit?

U kunt om kwijtschelding vragen via een aanvraagformulier. Dit kan online of schriftelijk via www.steenwijkerland.nl/kwijtschelding.

Heeft u hulp nodig bij uw aanvraag? Bel met de gemeente, team Belastingen, telefoonnummer 14 0521 of met Sociaal Werk De Kop, telefoonnummer 0521 - 74 50 80.

U kunt ook langskomen tijdens het spreekuur van het Sociaal Domein op een locatie bij u in de buurt. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Kijk voor meer informatie op www.steenwijkerland.nl/spreekuur.