Briefadres
U kunt een briefadres aanvragen als u (nog) geen (vast) woonadres heeft. Bijvoorbeeld als u schipper of kermisexploitant bent. Verblijft u in een tehuis of inrichting en u kunt of wilt zich niet inschrijven op het adres hiervan, dan kunt u een briefadres aanvragen. De gemeente beoordeelt de aanvraag.
Meenemen naar de afspraak
U neemt mee naar de afspraak:
- geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument)
- schriftelijke opgave van de reden waarom u een briefadres nodig heeft
- schriftelijke opgave van de adressen waar u komende 4 tot 6 maanden verblijft
Let op: de briefadresgever moet persoonlijk aanwezig zijn met een geldig identiteitsbewijs.
Na akkoord van de gemeente
Gaat de gemeente akkoord, dan krijgt u voortaan post van overheidsinstanties op dit briefadres. De briefadresgever van het briefadres is verplicht die post aan u door te geven. U moet uw briefadres wel zelf doorgeven aan alle andere instanties.
Gevolgen briefadres voor huidige bewoners
Twijfelt u als briefadresgever over eventuele gevolgen? Bijvoorbeeld voor uw uitkering of huurtoeslag. Dan kunt u het beste advies inwinnen bij die instantie voordat u toestemming verleent.
Bestuurlijke boete
Het is belangrijk dat u de juiste gegevens in uw verhuisaangifte zet. Doet u dit niet, dan kan dit gezien worden als een overtreding van de verplichting tot het doen van aangifte (Wet basisregistratie personen). Daarvoor kunt u een bestuurlijke boete ontvangen van maximaal € 325,- (artikel 4.17 Wet basisregistratie personen).