Verkeersveiligheid in de buurt

Een onderdeel van prettig wonen in de buurt is hoe bewoners de verkeersveiligheid ervaren.

Snel optrekkende auto’s of scooters die veel lawaai maken kunnen bewoners het gevoel geven dat de straat onveilig is. Dan wordt vaak aan de gemeente gevraagd om drempels aan te leggen of om andere maatregelen te nemen die de snelheid verlagen.

Als gemeente gaan we hier voorzichtig mee om. Het is onmogelijk om elke weg zo in te richten dat iedere automobilist zich aan de snelheid houdt. Ook geven verkeersmaatregelen vaak overlast. Het is belangrijk dat u in uw buurt rondvraagt of er meer mensen zijn die de straat als onveilig ervaren. Als dat zo is, kunt u dit doorgeven aan het plaatselijk belang of de wijkvereniging en/of samen met hen nadenken over acties die de verkeersveiligheid bij de weggebruikers onder de aandacht brengen.

Veelgestelde vragen over verkeersveiligheid in de buurt

Heeft u een vraag over verkeersveiligheid in de buurt? Lees dan eerst de vragen en antwoorden hieronder. Staat uw vraag er niet tussen? Bel ons dan via telefoonnummer 14 0521.

Kan de gemeente iets doen aan hardrijdende auto's in de buurt?

Binnen het programma Duurzaam Veilig hebben we bijna alle wegen binnen de bebouwde kom tot 30 km/uur-gebied gemaakt. De meeste automobilisten houden zich netjes aan de toegestane maximumsnelheid. Maar omdat sommige automobilisten toch te hard rijden, hebben we op een aantal plaatsen maatregelen genomen. Bijvoorbeeld door drempels of verhogingen te plaatsen.

Maar het is niet mogelijk om overal zulke maatregelen te nemen. Behalve dat ze veel kosten, kunnen ze zorgen voor overlast voor omwonenden en voor hulpdiensten. Hobbels en andere obstakels in de route kunnen een ambulance of de brandweer bijvoorbeeld vertragen.

Daarom geven we meer aandacht aan voorlichting en onderwijs. We beginnen daarbij op de scholen, zodat de kinderen leren hoe ze veilig aan het verkeer kunnen meedoen. De kinderen praten met hun ouders over wat zij hebben geleerd en hebben zo ook hun invloed op het rijgedrag van de ouders. Want veilig verkeer begint bij jezelf.

Hoe kan ik helpen om het verkeer veiliger te maken?

Ziet u een verkeerssituatie die onveilig is? Zoals een gat in de weg, verzakkingen, oliesporen of een bord dat is beschadigd of weggehaald? Of heeft u wensen of ideeën om iets te doen aan de verkeersveiligheid? Dit kunt u aan ons melden.

Melding doen

Kan de gemeente de toegestane maximumsnelheid in de straat verlagen?

Nee, in principe passen we de maximumsnelheid niet aan. De toegestane snelheid op de wegen in de gemeente hangt af van het type weg. Dit is vastgelegd in een categoriseringsplan met:

  • gebiedsontsluitingswegen (waar je 50 of 80 km/uur mag rijden) die bedoeld zijn voor de doorstroming;
  • erftoegangswegen (waar je 60 of 30 km/uur mag rijden) die een verblijfsfunctie hebben, zoals de meeste woonstraten.

De gemeente richt wegen in op een manier die past bij het type weg.

Kan de gemeente extra snelheidsborden of 'snelheid minderen' borden plaatsen in mijn straat?

De gemeente richt wegen en straten in op een manier die past bij de toegestane maximumsnelheid. Bij de ingang van een weg of gebied staan borden die deze snelheid aangeven. Het plaatsen van extra borden heeft weinig of maar tijdelijk invloed; daarom doen we dit niet. Wordt er vaak en blijvend te hard gereden in een straat? Dan kan dit een reden zijn voor de politie om extra te controleren of voor de gemeente om maatregelen te nemen die de snelheid verlagen.

Kan de gemeente drempels of wegversmallingen maken in mijn straat?

Drempels en wegversmallingen zijn maatregelen om de snelheid te verlagen. De gemeente neemt deze maatregelen als de gereden snelheid vaak en blijvend te hoog is of als er gevaarlijke situaties ontstaan. Het maken van drempels of wegversmallingen is duur en kan ook negatieve gevolgen hebben, zoals geluidsoverlast of trillingen. Voor hulpdiensten en openbaar vervoer zijn drempels en wegversmallingen een probleem omdat deze hen ook vertragen. Meestal wordt over zulke aanpassingen nagedacht als er plannen worden gemaakt voor groot onderhoud aan de weg.

Kan de gemeente een nieuw zebrapad aanleggen?

In sommige situaties is het mogelijk om een veilige oversteekplaats voor voetgangers te maken op wegen binnen de bebouwde kom. Op zo'n plek moeten dan wel de hele dag druk verkeer en overstekende voetgangers zijn, of een onveilige situatie.

Hoe wordt bepaald hoeveel openbare parkeerplaatsen er in een straat zijn?

Bij nieuwbouw berekent de gemeente vanuit de parkeernormen van nu hoeveel openbare parkeerplaatsen er nodig zijn. In oudere wijken kunnen we die parkeernormen niet halen. Want toen deze wijken werden gebouwd, hadden minder mensen een eigen auto en waren er minder parkeerplaatsen nodig. Bij parkeerproblemen in bestaande wijken kan de gemeente het aantal geparkeerde auto's tellen. Wanneer blijkt dat hier steeds te veel auto's moeten staan vergeleken met het aantal parkeerplaatsen, kunnen we besluiten om extra parkeerplaatsen te maken of om het parkeren op een andere manier te regelen.

Kan de gemeente extra parkeerplaatsen in mijn woonomgeving maken?

De gemeente is meestal voorzichtig met uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen in bestaande woonwijken. Extra parkeerplaatsen zorgen vaak voor meer autogebruik. Dat is niet altijd goed om prettig en veilig in een woonwijk te leven. Voor extra parkeerplaatsen moet ook vaak openbaar groen verdwijnen. Dit openbaar groen zorgt niet alleen voor een prettigere leefomgeving, maar is ook steeds belangrijker om regenwater op te vangen.

Waar mag ik parkeren in de straat?

U mag parkeren in de parkeervakken. U mag ook parkeren langs de kant van de weg zolang het hier niet verboden is om te parkeren of stil te staan.

U mag niet parkeren:

  • op een voet- of fietspad of op een fietsstrook;
  • binnen 5 meter van een kruising;
  • voor een inrit;
  • op een plek waar u ander verkeer in de weg staat.
Kan de gemeente een verkeersspiegel plaatsen?

We plaatsen meestal geen verkeersspiegel omdat deze de verkeerveiligheid vaak niet verhoogt.

Kan de gemeente een parkeerverbod of markering voor mijn uitweg maken?

Het parkeren voor een inrit is al volgens de wet verboden, waardoor extra markeringen of een parkeerverbod niet nodig zijn.

Automobilisten rijden over het fietspad. Kan de gemeente hier een paaltje plaatsen?

Nee, in principe plaatsen we geen paaltjes. Onderzoek laat zien dat paaltjes gevaarlijk kunnen zijn voor fietsers, en dat ze ook gebruikers van een duofiets, scootmobiel of rolstoel tegenhouden. We zoeken daarom eerst naar een andere oplossing.

Kan de gemeente een fietssluis of een hekje op het voetpad plaatsen?

Nee, dit doen we in principe niet. Zulke oplossingen kunnen ook voetgangers die slecht ter been zijn of rolstoel- en scootmobielgebruikers in de weg staan. Is er overlast van fietsers op een voetpad, dan zoeken we een andere oplossing.