Vreemdelingenpaspoort
Bent u een niet-Nederlander met een verblijfsvergunning? En kunt u in het land van herkomst geen reisdocument krijgen? Dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Een vreemdelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. De precieze geldigheidsduur hangt af van uw verblijfsstatus. Het vreemdelingenpaspoort is een reisdocument en een identiteitsbewijs. U kunt het vreemdelingenpaspoort niet gebruiken om naar het land van herkomst te reizen.
Vreemdelingenpaspoort aanvragen
U kunt online een afspraak maken om een paspoort aan te vragen. Bekijk onze openingstijden.
U moet persoonlijk aanwezig zijn bij het aanvragen van het vreemdelingenpaspoort, ook uw (jonge) kinderen.
Het duurt 2 maanden voordat u het vreemdelingenpaspoort krijgt. Zodra het paspoort klaar is, krijgt u daarvan bericht.
Neem mee naar de afspraak:
- Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die u heeft, ook als deze verlopen zijn.
- Uw geldige verblijfsvergunning.
- 1 recente pasfoto. De vakfotograaf kent de vereisten voor een pasfoto.
- Indien jonger dan 18 jaar: ingevuld toestemmingsformulier reisdocument minderjarige (pdf, 138 kB) en (kopie) identiteitsbewijs van beide ouders (of van degene die het gezag heeft over het kind). Lees eerst de informatie over toestemming bij de aanvraag van een vreemdelingenpaspoort voor kinderen jonger dan 18 jaar. Als de ouders meekomen naar de gemeente, kunnen ze het formulier ter plekke invullen.
- Geld: u betaalt het paspoort bij de aanvraag met pin of contant.
Vreemdelingenpaspoort ophalen
Iedereen moet persoonlijk aanwezig zijn bij het ophalen van het vreemdelingenpaspoort, dus ook (jonge) kinderen. Na 6 werkdagen kunt u uw nieuwe vreemdelingenpaspoort ophalen.
Neem mee voor het ophalen:
- Alle reisdocumenten (als u deze mee terug heeft gekregen, omdat deze nog geldig waren).
Voorwaarden
U krijgt een vreemdelingenpaspoort als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
- U kunt aantonen dat u van uw eigen land geen paspoort kunt krijgen of dat het voor u niet mogelijk is om een reisdocument in een ander land aan te vragen.
- U heeft een geldige verblijfsvergunning heeft.
- U bent ingeschreven bij de gemeente.
- Uw identiteit en nationaliteit staan vast.
Vreemdelingenpaspoort voor kinderen
- Kinderen moeten een eigen vreemdelingenpaspoort hebben.
- Iedereen die medische zorg ontvangt, moet zich kunnen identificeren met een geldig identiteitsbewijs. Dit geldt voor iedereen, dus ook voor kinderen. De identificatieplicht geldt in de gehele zorgsector.
Verschil vreemdelingenpaspoort en vluchtelingenpaspoort
Er bestaat een vreemdelingenpaspoort en een vluchtelingenpaspoort. Voor het verkrijgen van een vluchtelingenpaspoort moet u een vluchtelingenstatus hebben. Deze status krijgt u als u erkend bent als vluchteling. Als u geen vluchtelingenstatus heeft, komt u in aanmerking voor een vreemdelingenpaspoort.
Verlies of diefstal van uw vreemdelingenpaspoort
U meldt het verlies of diefstal van uw vreemdelingenpaspoort bij de gemeente. U tekent bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal. De gemeente neemt de melding en de aanvraag voor een nieuw vreemdelingenpaspoort in behandeling. Ook als er sprake is van een misdrijf, bijvoorbeeld diefstal, zakkenrollerij of een overval. Wel is het verstandig om bij een misdrijf ook aangifte te doen bij de politie.
Heeft u in 5 jaar tijd minimaal 3 reisdocumenten als vermist opgegeven? En had u daarvoor geen goede reden? Dan kunnen uw gegevens in het Register paspoortsignaleringen (RPS) worden gezet. Als u in het RPS staat, heeft u mogelijk geen recht op een reisdocument.
Kosten
€ 63,42
Vragen
Heeft u vragen? Bel ons dan via telefoonnummer 14 0521.