Gewijzigde openingstijden
Het gemeentehuis is op dinsdag 24 december geopend tot 16.00 uur.
Woensdag 25 tot en met vrijdag 27 december is het gemeentehuis gesloten.
Het gemeentehuis is op dinsdag 24 december geopend tot 16.00 uur.
Woensdag 25 tot en met vrijdag 27 december is het gemeentehuis gesloten.
Een uittreksel uit de BRP is een officiële verklaring dat u in de gemeente woont. Een uittreksel kan nodig zijn als u uw auto wilt overschrijven, als u uw tv-, internet- en/of vaste telefoonabonnement wilt opzeggen, voor een huurcontract, bij een faillissement of bij een echtscheiding.
De gemeente legt belangrijke gebeurtenissen zoals een geboorte, huwelijk of overlijden, vast in de registers van de burgerlijke stand. Heeft u een afschrift (volledige weergave van de feiten) of een uittreksel (beperkte inhoud) nodig voor bijvoorbeeld een pensioenverzekering of een nalatenschap? Dan kunt u die aanvragen bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.
Wilt u uw voornaam veranderen? Dan moet een advocaat uw gemotiveerde verzoek tot voornaamswijziging bij de rechtbank indienen.
Wilt u uw achternaam of die van uw kind wijzigen? Of wilt u een naam toevoegen aan uw eigen achternaam? Dan moet u daarvoor toestemming vragen aan het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
Heeft u voor een buitenlandse instantie, zoals een pensioenfonds of een uitkeringsinstantie, een attestatie de vita nodig? Dan kunt u die aanvragen bij de gemeente. Met dit bewijs kunt u schriftelijk aantonen dat u op het moment van afgifte in leven bent. Voor gebruik in Nederland heeft u een bewijs van in leven zijn nodig.
U kunt uw levenloos geboren kind laten registreren in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u in de gemeente waar u woont. Wanneer het kind geboren werd, maakt niet uit.
Heeft u voor een Nederlandse instantie, zoals een pensioenfonds of een verzekeringsmaatschappij, een bewijs van in leven zijn nodig? Dan kunt u die aanvragen bij de gemeente. Met dit bewijs kunt u schriftelijk bewijzen dat u op het moment van afgifte in leven bent. Het bewijs is een soort uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Voor buitenlandse instanties heeft u een attestatie de vita nodig.
Wilt u iemand die visumplichtig is, uitnodigen voor een kort verblijf van maximaal 90 dagen in Nederland? En stelt u zich financieel garant voor deze persoon? Dan heeft u een bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking nodig. Financieel garant staan is nodig als deze persoon niet genoeg inkomsten heeft. De persoon die het visum gaat aanvragen om naar Nederland te komen, heeft dit bewijs nodig om het reisdoel te onderbouwen.
Wilt u weten aan wie er over u in het afgelopen jaar gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) zijn verstrekt? Dan kunt u daarvan een overzicht opvragen bij de gemeente.
Bent u gehuwd (geweest) of heeft u een partnerschap laten registreren? Dan kunt u bij de gemeente aangeven met welke achternaam u voortaan aangeschreven wilt worden. Het gaat hierbij niet om een wijziging van de achternaam, maar om het 'voeren' van de achternaam.
Wilt u geen Nederlander meer zijn? Dan kunt u een 'verklaring van afstand' afleggen. Deze verklaring moet door u en (namens) de burgemeester worden ondertekend. U verliest dan automatisch het Nederlanderschap.
Met een bewijs van Nederlanderschap toont u aan dat u de Nederlandse nationaliteit bezit. U kunt het bewijs nodig hebben als u naar het buitenland verhuist, als u gaat trouwen of als u voor bepaalde beroepen in aanmerking wilt komen. Bijvoorbeeld bij functies in het openbaar bestuur.
Hebben binnen uw gezin formele veranderingen in het buitenland plaatsgevonden? Dan moet u deze laten registreren bij de gemeente. Formele veranderingen zijn bijvoorbeeld een huwelijk, een echtscheiding, een geboorte of overlijden, erkenning of adoptie van een kind of een naamswijziging.
Moet u bewijzen dat de handtekening op een document echt van u is? Dan kunt u dat document laten legaliseren. Dit is soms nodig voor stukken die naar het buitenland gaan of op stukken waarop de ondertekenaar ergens zijn toestemming aan geeft. Bij een legalisatie verklaart de burgemeester dat de betreffende handtekening echt is.
Bent u namens een niet-commerciële instelling of als particulier op zoek naar een persoon? Dan kunt u onder bepaalde voorwaarden gegevens over deze persoon opvragen bij de gemeente.
De gemeente is verplicht om uw gegevens aan verschillende instanties, zoals de Rijksoverheid, pensioenfondsen, het Centraal Justitieel Incassobureau en de belastingdienst te verstrekken. Wilt u niet dat de gemeente uw persoonsgegevens aan andere instanties verstrekt? Dan kunt u de gemeente verzoeken om aan derden geen gegevens over u uit de Basisregistratie Personen (BRP) te verstrekken.
Met een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor een bepaalde taak of functie. Een werkgever of organisatie kan om een VOG vragen. U kunt ook een VOG nodig hebben voor het aanvragen van een vergunning of een visum.
Heeft u geen officiële brondocumenten en kunt u daar echt niet aankomen? Dan kunt u bij de gemeente een verklaring onder ede of belofte afleggen.
U kunt de vraag krijgen van (vaak buitenlandse) instanties of u een gewaarmerkte kopie van een officieel document wilt opsturen. Bijvoorbeeld van een reisdocument, rijbewijs of verblijfsvergunning. De gemeente kan met een stempel en een handtekening een kopie van dit document waarmerken. Met dit waarmerk geeft de gemeente aan dat de kopie er precies zo uitziet als het origineel. Het zegt niets over de echtheid van het originele document.
De gemeente werkt uw gegevens bij in de Basisregistratie Personen (BRP) als u een akte of een document heeft uit het buitenland. Deze akten en documenten noemen wij brondocumenten. Ze zijn namelijk de bron voor registraties (zoals de Basisregistratie Personen) en andere documenten (zoals paspoorten, rijbewijzen enzovoort).
Volg ons