Klacht over de gemeente

We doen ons best om u zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het gebeuren dat u ontevreden bent over het contact met de gemeente. Dan kunt u een klacht indienen bij de gemeente. U maakt dan gebruik van de klachtenprocedure.

Klacht gaat over gedrag

Een klacht gaat over hoe een medewerker u heeft behandeld. Voorbeelden hiervan zijn:

  • als u vindt dat u niet netjes behandeld bent;
  • als u geen antwoord krijgt op uw brief of daarop veel te lang moet wachten;
  • als de gemeente toezeggingen of afspraken niet nakomt;
  • als u zonder opgave van redenen gevraagde informatie niet ontvangt;
  • als u van het kastje naar de muur gestuurd wordt.

Bel ons over uw klacht via 14 0521. We bekijken dan eerst samen met u hoe we het kunnen oplossen. Helpt dit niet? Dan kunt u uw klacht online of schriftelijk aan ons doorgeven.

Geen klacht, maar een melding of bezwaar

  • Heeft u een melding of klacht over de openbare ruimte? Bijvoorbeeld een omgewaaide boom, zwerfvuil of een kapotte lantaarnpaal. Doe dan een melding.
  • Wanneer u het niet eens bent met een besluit van de gemeente kunt u bezwaar maken. Dit is een andere stap dan het melden van een klacht. In het besluit dat u heeft ontvangen staat aangegeven hoe u bezwaar kunt maken.

Uw klacht doorgeven

U kunt uw klacht online doorgeven. Via onderstaande knop opent u het formulier. U logt hierna in met DigiD. 

Klacht doorgeven

Klacht online of per brief doorgeven

Bel ons over uw klacht via 14 0521. We bekijken dan eerst samen met u hoe we het kunnen oplossen. Helpt dit niet? Dan kunt u uw klacht online of schriftelijk aan ons doorgeven.

De klacht doorgeven kan:

Uw klacht schriftelijk doorgeven

U kunt uw klacht schriftelijk doorgeven. U stuurt een brief naar de gemeente. Richt deze brief tot de burgemeester, het college van burgemeester & wethouders of de gemeenteraad.

In de brief omschrijft u duidelijk uw klacht. De brief met uw klacht is in het Nederlands geschreven.

Verder zet u de volgende gegevens in deze brief: 

  • de datum waarop u de brief heeft geschreven; 
  • uw naam en adres (en eventueel uw telefoonnummer en e-mailadres); 
  • uw handtekening; 
  • kopieën van eventuele belangrijke stukken.

U stuurt de brief op naar het adres: 
Gemeente Steenwijkerland
t.a.v. Cluster juridisch - klachten 
Postbus 162 
8330 AD Steenwijk  
Of u geeft de brief (t.a.v. Cluster juridisch - klachten) af in het gemeentehuis (Vendelweg 1, Steenwijk). 

Wat de gemeente met uw klacht doet

Als u een klacht heeft doorgegeven, nemen we contact met u op. Als we uw klacht kunnen behandelen, onderzoekt de klachtencoördinator uw klacht.

Soms hoort een klacht bij een andere organisatie. We sturen uw klacht dan door. U krijgt dan een bericht van ons waarin we deze beslissing uitleggen.

De klachtencoördinator zoekt samen met u naar een oplossing. Soms kan dit telefonisch. In andere gevallen krijgt u een uitnodiging voor een gesprek, dit noemen we een hoorzitting. In dat gesprek kunt u wat meer over uw klacht vertellen. Van dit gesprek maken we een verslag. De persoon tegen wie u de klacht indient mag ook zijn of haar kant van het verhaal vertellen.

Als we uw klacht hebben onderzocht, sturen we u een brief. Hierin staat wat we met uw klacht hebben gedaan en hoe we uw klacht afhandelen.

De uitkomst van uw klacht

Wat uw klacht oplevert, verschilt per klacht. U hebt daar zelf ook een keuze in. De ene keer is een praktische oplossing voldoende, bijvoorbeeld dat we u alsnog in contact brengen met de juiste persoon. De andere keer wenst de indiener van de klacht een zogenaamde formele brief met daarin een oordeel over de gedraging.

Hoelang het behandelen van een klacht duurt

We behandelen een klacht meestal binnen 6 weken. Soms kan de behandeling van een klacht langer duren, tot maximaal 10 weken. Duurt het behandelen van uw klacht langer dan 6 weken? Dan krijgt u hierover een bericht van ons.

Melding of bezwaar is geen klacht
  • Gaat het over iets dat kapot is op straat, ziet u vervuiling of merkt u overlast? Geef dan geen klacht door, maar doe een melding openbare ruimte.
  • Bent u het niet eens met een beslissing van de gemeente? Bijvoorbeeld als we een vergunning niet toekennen. Dan kunt u bezwaar maken.
Als u niet tevreden bent over de klachtafhandeling van de gemeente

Bent u niet tevreden over de manier waarop we uw klacht hebben behandeld? Neem dan contact op met de Nationale Ombudsman. Kijk op de website van de Nationale Ombudsman of bel naar 0800 33 55 555.

Contact

Heeft u vragen? Bel ons dan via 14 0521.