Klachten over de gemeente

We doen ons best om u zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het gebeuren dat u ontevreden bent over het contact dat u had met de gemeente. 

Klacht, melding of bezwaar? 

Klachten gaan over hoe een medewerker u heeft behandeld. Voorbeelden hiervan zijn: u heeft geen reactie gekregen op een brief of e-mail. Of: een medewerker of een bestuurder is onbeleefd geweest. We vragen u om ons te bellen via 14 0521. We kijken samen met u hoe we het kunnen oplossen. Helpt dit niet? Dan vragen we u om een klacht aan ons door te geven.

Heeft u een melding of klacht over de openbare ruimte? Bijvoorbeeld een omgewaaide boom, zwerfvuil of een kapotte lantaarnpaal. Ga dan naar de pagina Melding doen.

Wanneer u het niet eens bent met een besluit van de gemeente kunt u bezwaar maken. Dit is een andere stap dan het melden van een klacht. In het besluit dat u heeft ontvangen staat aangegeven hoe u bezwaar kunt maken.   

Uw klacht doorgeven

U kunt uw klacht online doorgeven. Via onderstaande knop opent u het formulier. U logt hierna in met DigiD.  

Klacht doorgeven

U kunt uw klacht ook schriftelijk doorgeven. U stuurt een brief naar de gemeente. Richt deze brief tot de burgemeester, het college van burgemeester & wethouders of de gemeenteraad. In de brief omschrijft u duidelijk uw klacht. De brief met uw klacht is in het Nederlands geschreven. Verder zet u de volgende gegevens in deze brief: 

  • de datum waarop u de brief heeft geschreven; 
  • uw naam en adres; 
  • uw handtekening; 
  • kopieën van eventuele belangrijke stukken. 

U verzendt de brief naar het postadres: 

Gemeente Steenwijkerland t.a.v. Cluster juridisch - klachten 
Postbus 162 
8330 AD Steenwijk  

Of u geeft de brief (t.a.v. Cluster juridisch - klachten) af in het gemeentehuis (Vendelweg 1, Steenwijk). 

Wat gebeurt er met uw klacht? 

We lezen uw klacht altijd binnen 2 werkdagen. We komen zo snel mogelijk in actie om uw klacht op te lossen.

Uw klacht behandeld, maar nog niet tevreden?

Bent u niet tevreden over de behandeling van uw klacht door de gemeente? Dan kan de Nationale ombudsman of de Sociaal ombudsvrouw u helpen.

Nationale ombudsman 

Komt u er samen met de gemeente niet uit? Dan kan de Nationale ombudsman uw klacht behandelen.

Sociaal ombudsvrouw voor het sociaal domein  

Inwoners van de gemeente Steenwijkerland kunnen ook terecht bij de Sociaal ombudsvrouw. U kunt bij haar terecht met vragen over zorg en ondersteuning. Of als u vindt dat de gemeente de zorg en ondersteuning niet goed geregeld heeft. U kunt bij haar ook verbeterpunten voor de gemeente aangeven.