Reclame-uitingen in Giethoorn
Reclamebeleid in Giethoorn: we zien veel verschil in uitingen
Hoe krijgen we met behoud van identiteit meer eenheid en geen eenheidsworst?
Het karakteristieke historische dorpslint van Giethoorn met haar monumentale bebouwing en waterrijke omgeving, zorgt voor een aantrekkelijk gebied voor de toerist. Restauranteigenaar, bootverhuurder, museum of souvenirwinkel: iedereen doet zijn best om de aandacht te trekken van de bezoeker. In de praktijk betekent dit vaak drukke reclameborden en een grote hoeveelheid vlaggen. De meeste ondernemers geven aan dat hun bedrijf niet goed zichtbaar of vindbaar is. Door veel, grote en felgekleurde uitingen proberen ze daarom de aandacht van de toerist te trekken. Logisch, maar dat kan ook anders. Uit een inventarisatie onder een selectie van ondernemers blijkt dat er draagvlak is om meer eenheid te creëren en meer aan te sluiten op het karakteristieke beeld van Giethoorn. Als dat maar niet leidt tot eenheidsworst. Een eigen identiteit is belangrijk. 't Gieters Belang en Giethoorn Onderneemt zijn geïnformeerd over het traject.
Gesprekken met ondernemers | hoe kunnen we de reclame authentiek en rustiek invullen?
In de Toekomstvisie Giethoorn staat dat we de kwaliteit van de leefomgeving willen verbeteren door het beperken van reclame-uitingen. Om te kijken wat daarvoor moet gebeuren heeft de gemeente foto’s gemaakt van alle reclame-uitingen in het beschermd dorpsgezicht van Giethoorn en aan de Beulakerweg. Daarna zijn er gesprekken gevoerd met een aantal ondernemers aan het Binnenpad en de Beulakerweg. Het gesprek ging over de reclame-uitingen in Giethoorn, de regels in het reclamebeleid en de eigen reclame-uitingen. Ook is gevraagd of ondernemers ideeën of tips hebben hoe de reclame in Giethoorn op een meer authentieke en rustieke manier ingevuld kan worden. De gesprekken zijn positief ervaren.
Advies door Marketing Oost | reclamebureau komt met voorstel | ondernemers denken mee
Om tot een mooie en passende vorm van reclame te komen is Marketing Oost uitgenodigd om op basis van de gevoerde gesprekken met de ondernemers een advies voor invulling van de reclame te geven. Daarna heeft reclamebureau Fizz een uitwerking gemaakt van passende stijlen voor reclame-uitingen. Een aantal ondernemers heeft aangeboden om als voorloper mee te willen denken en werken.
Het is niet vrijblijvend | kunnen we handhaving voorkomen?
We willen samen met de ondernemers tot een gedragen oplossing komen. Het is niet een vrijblijvend proces/traject. We gaan voor vernieuwing en kwaliteitsverbetering en willen daarmee handhaving voorkomen. Het Reclamebeleid (pdf, 2,0 MB) is onderdeel van de toekomstvisie Giethoorn.
Uitgangspunten | hoe maken we Giethoorn aantrekkelijk voor iedereen?
- BEWONERS hebben baat bij: meer rust in het straatbeeld, een betere doorstroom van de bezoekers door duidelijke bewegwijzering (waar is wat te doen) en het beter informeren van bezoekers.
- ONDERNEMERS hebben baat bij: beter vindbaar en zichtbaar zijn vanaf de parkeerplaatsen. Duidelijkere looproutes waardoor bezoekers hen makkelijker vinden. Kaders om de leefbaarheid in het dorp te bewaren en hierdoor aantrekkelijk te blijven.
- BEZOEKERS hebben baat bij: duidelijkere aanrijroutes om te parkeren. Duidelijkere bewegwijzering in het dorp. Informatie vooraf over activiteiten en informatie ter plekke om keuzes te kunnen maken.
Het reclamebedrijf en de voorlopers denken meer rust te kunnen creëren in Giethoorn door:
- Eén stijl voor de overkoepelende reclame-uitingen
- Pictogrammen: veel landen maken gebruik van pictogrammen die voor iedereen, ongeacht taal, begrijpelijk zijn. Als iedereen dezelfde pictogrammen gebruikt, zowel de gemeente als de ondernemers, is het voor de bezoekers veel makkelijker om te herkennen wat waar te doen is
- Passende reclame: omdat alle panden anders zijn, moet per pand bekeken worden wat passend is. Hoe zou dat eruit zien, rekening houdend met de beleidsregels en de toekomstvisie?
- Reclame in 1 kleurstelling uitvoeren
- Reclame in verhouding met het pand
- Reclame lijnt uit met de architectuur van de onderneming
- Reclame concentreert zich rondom de ingang
- Een vlag houdt het zicht op het pand vrij
- Rustig kleurgebruik
Waarom doen we dit
Afgelopen jaren zagen we de reclame-uitingen in Giethoorn toenemen. En in de werkgroep Toekomstvisie Giethoorn werd ook de vraag gesteld: hoe zien we Giethoorn het liefst? Natuurlijk willen ondernemers hun activiteiten onder de aandacht brengen, maar dan wel aan de hand van het reclamebeleid en in het licht van de visie Giethoorn.
Wat gaan we doen
We willen met de ondernemers in gesprek hoe hun reclame-uitingen momenteel zijn weergegeven en of deze nog voldoen aan het beleid en of er aanleiding is deze aan te passen. Vervolgens willen we samen met de ondernemer komen tot reclame-uitingen die voldoen aan het beleid en passend zijn binnen het karakteristieke en beschermde dorpsgezicht van Giethoorn.
Wanneer
Om het project overzichtelijk te houden voeren we het in fasen uit, in de periode januari 2025 tot juni 2026.
- Oude dorpslint Kerkweg, Binnenpad 46-67
- Oude dorpslint Frensensteeg, Maaiensteeg, Zuiderpad
- Centrum Hylkemaweg, Vosjacht, B. Warnersweg, Eendrachtsplein, Nering
- Beulakerweg 2-76 en 3-109, Kanaaldijk, Giethoorn-Noord
- Beulakerweg 76-128c en 109-171
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met projectleider Herman Pieter Klaster. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 14 0521 of per mail via hermanpieter.klaster@steenwijkerland.nl
Volg ons