Gemeente begint met sloop pakhuis Steenwijkerdiep

De gemeente Steenwijkerland heeft opdracht gegeven voor de sloop van het pakhuis aan het Steenwijkerdiep in Steenwijk. Het pakhuis maakt deel uit van het voormalige Welkooppand. De sloopwerkzaamheden beginnen 2 september 2024. Omdat hiervoor de weg moet worden afgezet, gaat de gemeente meteen ook aan de slag met de riolering die moet worden vervangen. De verwachting is dat de werkzaamheden in november zijn afgerond. Omwonenden zijn per brief op de hoogte gebracht.

De gemeente heeft het leegstaande Welkooppand gekocht om een integrale ontwikkeling op het Steenwijkerdiep mogelijk te maken. De afgelopen maanden is gewerkt aan de zogenaamde ‘havenkop’ van het Steenwijkerdiep die een volledig nieuwe inrichting krijgt. Deze werkzaamheden krijgen na de zomervakantie een vervolg. Ook de sloop van het pakhuis staat dan op de planning. ‘Daarmee komt de herontwikkeling van het Steenwijkerdiep zichtbaar in een volgende fase’, vindt wethouder Bram Harmsma. ‘Mooi dat we dit in het totaalplan voor het Steenwijkerdiep kunnen meenemen.’ Het is de bedoeling om na het pakhuis ook de rest van het pand – dat deels eerder al is gesloopt en bouwkundig in slechte staat verkeert – te slopen. Daarvoor zijn een omgevingsvergunning en een provinciale ontheffing aangevraagd.

Om de sloopwerkzaamheden te kunnen uitvoeren, wordt een deel van het Steenwijkerdiep afgezet. Het betreft het deel tussen de Tukseweg en het parkeerterrein op het Steenwijkerdiep. Omwonenden en bedrijven blijven – al dan niet via een alternatieve route die met borden wordt aangegeven – bereikbaar.