Identiteitskaart

U vraagt uw identiteitskaart aan bij de gemeente waarin u woont. Hiervoor maakt u een afspraak. Voor personen vanaf 18 jaar is de Nederlandse identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar is een identiteitskaart 5 jaar geldig.

Identiteitskaart aanvragen

Maak een afspraak om een identiteitskaart aan te vragen. Iedereen moet persoonlijk aanwezig zijn bij het aanvragen van de identiteitskaart, dus ook (jonge) kinderen.

Afspraak maken

Neem mee naar de afspraak:

Identiteitskaart ophalen

Iedereen moet persoonlijk aanwezig zijn bij het ophalen van de identiteitskaart, dus ook (jonge) kinderen. Na 6 werkdagen kunt u uw nieuwe identiteitskaart ophalen. Voor het ophalen van uw identiteitskaart hoeft u geen afspraak te maken. Dit kan tijdens openingstijden.

Neem mee voor het ophalen:

  • alle reisdocumenten (als u deze mee terug heeft gekregen, omdat deze nog geldig waren)

Identiteitskaart voor kinderen

  • Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben (paspoort of Nederlandse identiteitskaart).
  • Wilt u een identiteitskaart aanvragen voor uw minderjarige kind? Dat kan al vanaf de geboorte. Kinderen van elke leeftijd mogen een eigen identiteitskaart hebben.
  • Iedereen die medische zorg ontvangt, moet zich kunnen identificeren met een geldig identiteitsbewijs. Dit geldt voor iedereen, dus ook voor kinderen. De identificatieplicht geldt in de gehele zorgsector.
  • Heeft u als ouder een andere achternaam dan uw kind(eren) of reist u als docent met studenten die jonger zijn dan 18 jaar? Dan kunt u problemen krijgen bij de persoonscontrole op een luchthaven als u alleen met uw kind(eren) reist. Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder of gezaghouder is. Informatie hierover vindt u op de website van de Koninklijke Marechaussee.

Spoedaanvraag

Heeft u uw nieuwe identiteitskaart sneller nodig? Maak dan gebruik van de spoedprocedure. Vraag de identiteitskaart vóór 13.30 uur aan, dan kunt u het na 2 werkdagen (vanaf 12.00 uur) ophalen. Hiervoor moet u wel meer betalen.

Verlies of diefstal van uw identiteitskaart

U meldt het verlies of diefstal van uw identiteitskaart online (DigiD) via onderstaande knop of bij de gemeente. Indien u de vermissing bij de gemeente meldt, tekent u bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal. De gemeente neemt de melding en de aanvraag voor een nieuwe identiteitskaart in behandeling. Wel is het verstandig om bij een misdrijf (bijvoorbeeld diefstal, zakkenrollerij of een overval) ook aangifte te doen bij de politie.

Verlies of diefstal van uw identiteitskaart melden

Heeft u in 5 jaar tijd minimaal 3 reisdocumenten als vermist opgegeven? En had u daarvoor geen goede reden? Dan kunnen uw gegevens in het Register paspoortsignaleringen (RPS) worden gezet. Als u in het RPS staat, heeft u mogelijk geen recht op een reisdocument.

Kosten

  • Identiteitskaart voor volwassenen van 18 jaar en ouder: € 75,80
  • Identiteitskaart voor jongeren tot en met 17 jaar: € 40,92
  • Spoedprocedure identiteitskaart: € 57,09 extra
  • Hoesje voor identiteitskaart: € 1,10

Vragen

Heeft u vragen? Bel ons dan via telefoonnummer 14 0521.