Nieuwsbrief gebiedsontwikkeling Ossenzijl

Verbindingszone Weerribben Rottige Meente; aanleiding en doel.

Tussen Rottige Meente in Friesland en Weerribben Wieden, nabij Ossenzijl, ligt de N2000-opgave voor een verbindingszone. De nieuw te realiseren verbindingszone geeft invulling aan diverse ecologische doelstellingen (zie N2000 Beheerplan). In de eerste plaats dient het een verbinding te vormen tussen de Weerribben en Rottige Meenthe, met name voor de grote vuurvlinder en de otter. In de tweede plaats dient het ruimte te geven voor leefgebieden voor diverse vogelsoorten, zoals de roerdomp, purperreiger, snor, porseleinhoen, rietzanger en de grote karekiet. Het plangebied dient dus ruimte te bieden en voldoende rust om aan de doelstellingen te voldoen. Benodigd is in totaal 74 ha.

Nadat in 2017 het beheerplan is vastgesteld, zijn onder begeleiding van een werkgroep twee varianten voor de ecologische verbindingszone door een bureau uitgewerkt: boezenpeil- en polderpeilvariant. In 2019 is door de Bestuurlijke Adviesgroep (BAG) gevraagd om een alternatief. Daarvoor moest aankoop van een boerenbedrijf plaatsvinden en de verbindingszone worden verlegd (verleggingsvariant). Omdat door de aanleg van een verbindingszone de aanleg van een mogelijke randweg bij Ossenzijl wordt bemoeilijkt zijn in 2020 en 2021 via ontwerpsessies (schetsschuitsessies) ruimtelijke kansen in beeld gebracht. Ook is in 2021 het boerenbedrijf gekocht. Vanaf 2022 zitten Gemeente, SBB, Provincie en Plaatselijk Belang om tafel om onderling af te stemmen en afspraken te maken.

Vooruitblik; Planuitwerking verbindingszone

De provincie heeft aan de gemeente gevraagd om in 2023 duidelijkheid te bieden over het tracé van de mogelijk aan te leggen randweg. Nu steeds meer bekend is over de mogelijke aanleg van een randweg start de provincie Overijssel deze Planuitwerking medio 2024 op. Bij deze uitwerking wordt de omgeving betrokken, waaronder het Plaatselijk Belang Ossenzijl en de agrariërs uit de Broeklanden.

Vooruitblik en planning verbindingszone

Eind 2023 heeft de gemeente aan de provincie duidelijkheid verschaft over het tracé van de mogelijk aan te leggen randweg. Met deze informatie kan de provincie starten met de Planuitwerking. Het projectteam is gestart met de aanbesteding van de Ingenieursdienst en medio 2024 start de planuitwerking.

De planning op hoofdlijnen ziet er als volgt uit:

• Planvorming: medio 2024 – medio 2026
  • Besluitvorming planvorming: medio 2026
  • Voorbereiding uitvoering: medio 2026 – eind 2027
  • Uitvoering: eind 2027 – medio 2030

Het is goed dat de planvorming weer opgestart wordt, want inmiddels staat de populatie van de met uitsterven bedreigde Grote vuurvlinder, met name in de Rottige Meenthe, sterk onder druk.
Betrekken omgeving

Op 23 februari 2023 en op 6 december 2023 heeft de provincie samen met LTO, overleg gevoerd met de agrariërs uit de Broeklanden. Op deze wijze is deze groep vroegtijdig betrokken bij de toekomstige planuitwerking en is opgehaald wat zorgen en wensen zijn, kortom, wat er leeft. Met diezelfde reden, heeft de provincie op 22 april 2024 tijdens de jaarvergadering van Plaatselijk Belang Ossenzijl de mensen meegenomen in het proces en de planning van de verbindingszone. Dit zal de provincie blijven doen gedurende de planvorming en daarna.