Afstand doen van de Nederlandse nationaliteit

Wilt u geen Nederlander meer zijn? Dan kunt u een 'verklaring van afstand' afleggen. Deze verklaring moet door u en (namens) de burgemeester worden ondertekend. U verliest dan automatisch het Nederlanderschap.

Verklaring afleggen

De verklaring van afstand legt u persoonlijk af aan de balie van de gemeente. U moet meerderjarig zijn en naast het Nederlanderschap een andere nationaliteit bezitten. U mag namelijk niet staatloos worden door het afstand doen van de Nederlandse nationaliteit.

Meenemen

• Uw huidige paspoort of identiteitskaart
  • Het bewijs dat u naast het Nederlanderschap nog een andere nationaliteit bezit
  • Reisdocumenten. Als u de verklaring van afstand heeft afgelegd, moet u alle Nederlandse reisdocumenten die u in uw bezit heeft, inleveren. Dat geldt ook voor de documenten van uw kinderen.

Minderjarige kinderen

Als u afstand doet van het Nederlanderschap, verliezen uw minderjarige kinderen het ook. Tenzij uw partner de Nederlandse nationaliteit wel behoudt.

Heeft u vragen?

Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 0521.